En fantastiskt häftig men intensiv resa ;-D

Ska försöka sammanfatta min korta resa till Portland, Oregon i USA som jag gjorde förra helgen i en liten resedagbok med bilder här på bloggen. Som jag gissar att alla vet så fick jag chansen att byta katt med en uppfödare som heter Wendy och har Kotchera Siberians, och jag åkte själv över med lilla Papavero (Poppy) från blomkullen, och tog i stället med mig drygt 4,5 månader gamla Lundberg Ianko hem! 

Fredag eftermiddag hämtade jag Poppy från Marie och vi satte oss på tåget till Arlanda. Resan gick superbra och Poppy var lugn och satt länge i min famn på tåget. Här sitter han på bordet och kikar ut!
  

Vi bodde på Arlandia hotell, och det bekom honom inte alls med den nya miljön. Han åt, lekte och utforskade det nya rummet.


Kl 04.00 på lördag morgon ringde klockan och det var dags att bege sig till flygplatsen. Det krävdes specialincheckning eftersom jag skulle betala för katten, så jag fick gå till en egen disk men allt gick väldigt smidigt. Flighten till Amsterdam avgick på tid och vi bytte flyg. Poppy var knäpp tyst hela resan och trots att man inte fick ta katten ur buren så var han hur lugn och fin som helst. 

Här ligger han och sover sött:


Så här ska buren vara under start och landning och egentligen hela resan, men vi hade sån tur att flygbolaget fixade så vi fick två säten både på ut och hemresan, så att han under själva flygningen kunde få ett eget säte. Det var skönt med tanke på att flighten Amsterdam-Portland var över 10 timmar lång.


När vi kom fram var det smidigt och snabbt i tullen och inga som helst problem att bli insläppt i landet med en katt. Kattmaten däremot lade de beslag på förutom några påsar Hills blötmat som av någon anledning var okej? Wendy och Steve stod och väntade på oss när vi kom in i terminalen.

Vi åke hem till deras hus och lämnade av Poppy och jag fick även träffa Ianko <3 Wow vilken kille han är! Här är en bild från första mötet!!


Här är kastrat hanen Lunar


...och den Ryska skönheten Blestka
 

Wendy och jag åkte en sväng in till Portland och kikade, och sen åkte vi hem till Steve som fixade med supergod BBQ och bakade biscuits. Notera Ianko som hjälper till att hålla koll. 


Poppy var nyfiken och åt, gick på lådan och verkade anpassa sig jättefint! Gick och kollade med svansen högt lilla gubben <3 Spännande klösträd fanns det i alla fall!


På kvällen åkte vi och tittade till Wendys häst, och var publik när de tränade några Islandshästar som skulle visas upp några dagar senare. Jag som älskar hästar och önskar jag kunde rida tycke det var så skoj att få se, och eftersom det var utomhus gick det bra med min allergi ;-D Glömde dessvärre kameran den kvällen.. kanske för att klockan var 19 när vi åkte dit, och med 9 timmars tidsskillnad och en lååång resa samma dag så var jag rätt trött efter att ha varit vaken 24 timmar då vi åkte dit!

På söndag tog värdparet med mig på våffelfrukost på ett jättemysigt ställe som hette "The waffle window" där man beställde våfflor genom ett hål i väggen och sen gick man in och satte sig i restaurangen och åt. Mumsigt värre med våfflor med färska bär till frukost!


Wendy och Steve inne i våffelhuset


Sedan åkte vi och kikade på vad den vackra naturen hade att erbjuda, allt från tjusiga vattenfall till en damm med fiskar som vi fick mata. Vädret var lite mulet men det var några plusgrader och uppehåll så vi hade tur, för normalt sätt regnar det väldigt ofta i dessa trakter denna årstid!




Latourell falls




Bridal Veil Trails




Nästan alla träd var klädda med mossa


Multnomah falls


Inse att jag var uppe på denna höga bron!!! Jag som är så höjdrädd ;-)


Sen var det dags att åka vidare till Bonneville Lock and Dam. En stor damm och där hade de för att hjälpa fiskarna som inte längre kunde leka där längre, gjort fiskdammar där de odlar regnbågsforell. De hade även stora bamsiga Störar.

En stor Stör som nästan liknade en haj


En regnbågsforell genom en ruta


Wendy och Steve matar fiskarna




Dammen


Sen var det dags för lunch, och Iankos uppfödare hade åkt upp 2,5 timme med bil för att vi skulle få en chans att träffas. Det var Tom och Meredith Lundberg som har Lundberg Siberians. Vi träffades på en jättetrevlig Thai restaurant och åt god mat, och plötsligt hade 2,5 timme gått. Så går det när man har trevligt ;-D Jag är så glad att de tog sig tiden och åkte upp och träffade mig, och de var otroligt trevliga och Tom med all sin kunskap om Sibbarna var fantastiskt intressant att lyssna på!

Här är vi utanför stället vi åt på


Efteråt for vi hem till huset och katterna och såg till att lilla Poppy hade det bra. Han hade genom en nätdörr börjat bekanta sig med den stiliga killen Bodesh så vi tänkte att de skulle få nosa på varandra eftersom Poppy verkade så intresserad. Hör och häpna när den lilla killen gick fram mot nätet och tryckte huvudet mot Bodesh i ett försök att gosa med honom, och Bodesh fattade nog inte vad som hände utan nosade lite försiktigt på den lilla tuffingen.

Vi provade att öppna dörren till Bodesh, och vad händer? Jo, Poppy gör allt för att skapa kontakt och vill bli vän med den stora katten som var ganska fundersam vad det var för liten kille som kom och ville kela. Poppy följde honom upp i klösträdet....


Ända upp måste jag ansåg Poppy




Bodesh luktar och funderar


Men inser att den lilla killen får vinna. Poppy får vara herren på täppan =D


Nästa dag är det dags att packa för hemfärd. Ianko leker sista gången i sitt amerikanska hem och jag passar på att ta några bilder:


Notera IKEA möblerna ;-)


Här är en bild på matte Wendy och Poppy


Wendy säger hej då till Ianko!


Sen var det dags för mig att säga hej då till Poppy! Oj, vad det kändes jobbigt även om jag vet att han får det bra! Men just då var jag glad över att han inte hade bott hos mig under kattungetiden för då hade jag väl bölat hela vägen till Sundsvall. Men det är ju så långt borta han bor nu, så det är klart det kändes ändå! Lilla tuffa underbara gosgubben <3 Lycka till i ditt nya liv <3


Tusen tack till Wendy och Steve för er otroliga gästfrihet, och underbara samtal om både katter och annat. Helt underbara människor båda två, och jag hoppas verkligen vi kommer att träffas igen. (Jag får väl skicka denna berättelse till henne via Google translate så hon får läsa själv)  
Flygresan hem gick precis lika bra som resan dit, och även Ianko var tyst hela vägen hem.


22 timmar senare är vi hemma och trots att tröttheten började komma smygande så kändes det jättebra! Ianko fick vara i Mayas rum över natten eftersom vi skulle till veterinären morgonen därpå för att få en svensk genomgång av honom. Han kurrade direkt han kom hem, och Marie kom och hälsade på för att se vad det var jag bytt bort "hennes" prins Poppy mot. Jag tror hon tyckte det kändes lite bättre när hon fick se Ianko och såg vilken underbar kille han är. Här är några bilder som Marie tog då hon var hit. Kolla in tassarna <3 Drygt 4,5 månad gammal och 3,9 kilo vägde han då vi kom hem, och då hade han inte ätit på ett dygn.

Flygväskan


Leo och Ianko, pojken försvinner bakom kattungen ;-)


Emil och Ianko


Snyggingen






På onsdag morgon var vi alltså till veterinären, och vi blev tvungna att slå på vattenkranen i undersökningsrummet för att distrahera Ianko tillräckligt att sluta spinna några sekunder så det gick att lyssna på hjärtat. Även veterinären blev imponerad av hans underbara temperament och även hans storlek. På blanketten skrev han "En mycket snäll och välväxt kattunge" och så skrattade han, för egentligen ser han inte ut som den kattunge han faktiskt är!

Sen åkte vi hem några timmar i väntan på att fodervärdarna som han ska bo hos skulle sluta jobba. Både Ingrid och min mamma kom för att beundra nykomlingen.

Vid halv två ringde Åsa och sa att hon var hemma, så då packade vi in oss i bilen och åkte till Åsa, Johan och den blivande storebrorsan Gekko som är en Norrbottenspets på knappt ett år.

Kärlek vid första ögonkastet? Johan, Åsa och Ianko som kommer att kallas för Floyd.


Gekko och Ianko är väldigt nyfikna på varandra


Redan på vägen hem får jag mms och sms som talar om att Gekko och Ianko blivit vänner redan. Ianko börjar med att visa Gekko var skåpet ska stå, och ger honom ett par högerjabbar (därav det nya namnet Floyd) och när han inser att han är kung i huset är allt okej. Har nu fått rapporter om att det lekts ordentligt mellan de två grabbarna idag.

Ja, det var väl allt för nu! Tack alla ni som gjort detta möjligt, ni som tipsat mig och som varit mina bollplank innan det blev bestämt och ni som tagit emot mig så bra i USA och Iankos nya familj. Tack Eva, Susanne, Marie, Tom, Wendy, Åsa, Johan mfl. Nu hoppas jag att Poppy fortsätter att ha det bra borta i USA, och att Ianko fortsätter att utvecklas lika fint som han gjort hittills.

Kommentarer
Postat av: Lena

Oh vilken fantastisk resa!

Tack för foton och berättelsen. Det känns som

jag nästan var med =).

Hoppas få se Ianko på nån utställning framöver!



Lycka till med er superfina amerikanska herre. Både han och Poppy verkar ha bra temperament som anpassat sig så bra i sina nya hem.



Kram Lena och sibbarna i Kåge

2012-02-16 @ 23:19:58
URL: http://miramilaia.bloggplatsen.se/
Postat av: Katarina Sjöberg

Hej Kicki!

Vilket fint berättelse! Jag blev väldigt rörd. Man känner igen situationen, när man måste skiljas från sina älsklingar - ängslan och sorg ... Poppy kommer säkert att ha det väldigt bra hos sin nya familj! Det syns väl! ... Och nu har ni Ianko - en ny härlig familjemedlem! Grattis och lycka till!

Kram

Katarina, Mi-Ke och Alisa

2012-02-17 @ 07:54:19
URL: http://www.manekineko.se/sibirkoshki/
Postat av: Malin Åbbel Fjell

Men vad spännande! Jättetrevligt skrivet och jag håller med - nästan som man var med själv! Roligt att höra om en resa med djur på så stort avstånd som fungerade bra med allt vad incheckningar och kontroller heter. Lycka till med allt!

2012-02-17 @ 07:59:38
Postat av: Marie

Och då kommer det tårar igen över min nallebjörn som jag var tvungen att säga hej då till. Jag har förstått att vissa kattungar liksom stjäl ens hjärta även om man försöker förhindra det. Och Poppy var den för mig, ja faktiskt hela familjen. Han hade ett sätt som var mycket speciellt t ex. kunde han ligga hur länge som helst på rygg i famnen (på vem som helst) och titta på dig med sina sorgsna blick "The poppy look". Ingen kunde motstå den blicken! Inte ens svärmor som faktiskt alltid varit livrädd för katter, men som blir bättre och bättre. Och faktiskt vågade kattungarna i famnen på slutet <3 Suck! Jag kommer nog alltid ha ett "tomrum" i hjärtat efter Poppy. Och vi saknar honom (och resten av kullen) innerligt fortfarande<3



Har ju fått lite uppdateringar under resans gång då Kicki vet att jag hade lite kämpigt med att säga hej då... Och det värmer i hjärtat att höra att Poppy fanns sig till rätta på direkten och att han var sitt vanliga gosiga jag trots den nya mijön och främmande katter.



Att Ianko/Floyd är fantastisk behöver väl knappast nämnas igen, bilderna talar sitt språk. Och jag är otroligt tacksam att det blev just Ianko som flyttade hit. När bytet kom på tal var kattungarna några veckor gamla, och jag fick bilder på dem. Hela kullen som Ianko kom ifrån var superfin, men Ianko stod ut och jag sa att skulle det bli ett byte hoppades jag på brunbjörnen Ianko. <3 Glad att det blev honom, och jag hoppas kunna följa honom och hans barn i framtiden. Han är en stjärna som tar ditt hjärta vare sig du vill eller inte!



Underbara reseberättelse och fantastiska bilder Kicki. Roligt att få ett ansikte på Tom med fru och Wendy och Steve.



Kram & kurr

Marie (och två vita yrbollar som man skulle kunna tro är 8-veckors kattungar och inte en "mogna" dam på snart 4 år och en 1,5 åring ;) ).

2012-02-17 @ 08:22:47
URL: http://blogg.sessans.com/
Postat av: Gurli

Du brås på din far:), bra berättat och fina bilder! Jag är så glad över att allt gick så smärtfritt och att du orkade med att ha trevligt också. Det var så roligt att hinna träffa Ianko. Han är verkligen jättefin. Vi får väl mäta tassavtryck så småningom hälsar Lotus.

Kram

2012-02-17 @ 08:26:49
Postat av: Ingrid N.Ingrid N.

Tack för en härlig berättelse. Poppy och Ianko är verkligen båda fina representanter för sibberasen och lämpliga att vidga aveln i sina nya länder.

Ser fram emot att få se nya bilder på Ianko och nya hundkompisen.

Hjärtliga hälsningar Ingrid som nu får allt mer kontakt med sina kattungar.

2012-02-17 @ 08:53:22
URL: http://isrosens-bilder.blogspot.com
Postat av: Gurli

Jag älskar verkligen bilderna där Poppy visar vem som är "herre på täppan". Han är så frimodig och framåt :)

Kram

2012-02-17 @ 10:03:10
Postat av: Margita

Tack för denna underbara reseberättelse! Papavero var också min favorit från början och genom din text så förstår jag att han är precis så god som han ser ut! Skönt att allt gick bra! Ianko verkar ju också vara en superkille! Ska bli roligt att följa killarnas vidare liv. :)

2012-02-17 @ 12:24:56
URL: http://sengas.bloggplatsen.se
Postat av: Marinettes

Åh vad du har hunnit med mycket på så kort tid och vilken otrolig upplevelse och vilka fantastiska bilder. Han är jättesnygg den "lille" killen ska bli så kul att få se honom på någon utställning framöver.

Lycka Till, Trevlig Helg, Kram!

2012-02-17 @ 13:13:11
URL: http://marinettes.blogplatsen.se
Postat av: Monica Byström

Wow vilken underbar berättelse! Vad glad man blir av att läsa det här och tänk vilka nya upplevelser och kontakter det kan bli "bara" för att det finns ett katt intresse :o))

2012-02-17 @ 15:07:29
URL: http://www.knephs.se
Postat av: Gunilla, S*Deltas

Oj, vilken intensiv resa. Men du/ni har verkligen hunnit med mycket på så kort tid. Underbara bilder o text och jag sitter med lite tårar i ögonen när jag läser om hur bra bytet har funkat, för alla. En underbar kille som jag också hoppas på att få se ngn "live". kram

2012-02-17 @ 19:36:25
URL: http://www.deltaskatter.nu
Postat av: Lotta Liljeström

Välkommen hem Ianko/Floyd! Och lycka till i ditt nya hem Poppy - du kommer göra många tjejer lyckliga där!



Floyd ser verkligen jättelovande ut! Mums!! Grov i benstommen och har ett vackert uttryck.

Temperamentet verkar ju också vara super. Ska bli spännande att få se honom utvecklas!



Vilka upplevelser du får med dina kattköp! Är det "plusmeny" eller "extra allt" du beställt? ;)



Härliga bilder på omgivningarna och kul att få se uppfödarkollegor from over there.



kram

Postat av: Sandra

Vilken spännande resa! Skönt att allt gick så smidigt. Vet att passkontrollen i USA kan vara lite galen. I LA fick jag stå i kö i minst en timma när jag skulle in.



Jättefin kille ni fick med hem, och så stor! Ska bli kul att se honom växa och förhoppningsvis få massa kullar. Grattis och lycka till!

2012-02-19 @ 08:55:26
URL: http://vinterna.blogg.se/
Postat av: Anna-Maria J

Vilken resa och upplevelse. Så bra att det funkade så smidigt ändå att flyga med Poppy och även lanko.

Vackra katter båda två. Lycka till med nytillskottet och även en önskan att Poppy får det bra.

2012-02-19 @ 16:48:58
URL: http://www.minjasjuvel.pixbox.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0