Fodervärd sökes till en liten Sibbe-kille!

Är man kattuppfödare så känner jag att man inte kan samla på sig allt för många katter hemma. Katterna mår inte bra om de är för många, och själv vill jag kunna ha tid att ägna mig tillräckligt åt var och en också. Därför placerar jag ibland mina avelskatter hos fodervärdar. 

Det innebär i korthet att katten flyttar in till fodervärden då de är leveransklara vid minst 12 veckors ålder, och sedan bor de hos fodervärden som en familjemedlem. När det är dags för avel (vid ca 1 års ålder för en hane) så kommer han att testas mot några olika sjukdomar (HCM, FIV och FeLV) och sedan får han att få träffa några fina tjejer. När han har fått de kullar han ska så kastreras han och övergår till fodervärden utan kostnad. 

Betalningen av katten blir alltså att man ställer upp och håller honom fertil under en viss tid, och även ibland får hem en hona som ska paras med honom under några dagar. De löpande kostnaderna fördelas så att fodervärden betalar de kostnader som de skulle ha haft om de köpt katten på "vanligt vis" som sällskapskatt, och vi kommer att betala inköpspriset plus allt som har med avel att göra, och hålla honom fullt försäkrad så länge han är i vår ägo.

En fertil hane hemma är inte alltid en dans på rosor. Det kan mycket väl gå jättebra och han kan vara hur lugn och cool som helst, men de kan även börja ropa efter tjejer och urinmarkera inne. Därför är det bra om man har ett rum och/eller en rastgård där katten kan få vara om han blir besvärlig under en period. Det finns byxor man kan använda så att han kan vara ute med familjen, men det funkar ju inte dygnet runt. Men man måste vara medveten om att det kan bli så, även om man så klart hoppas att det inte alls blir några problem! Ofta går det fertila beteendet i arv, och denna killens föräldrar har inte markerat inne så det är ett gott tecken! 

Just nu söker jag och Marie en fodervärd åt den hör röd/vita lilla snyggingen. Han är leveransklar i mitten av september! Vi vill att han ska bo i närheten av Sundsvall och det allra viktigaste är så klart att han blir en älskad familjemedlem hos dem han flyttar till <3



Känns detta som någonting för dig? Kontakta i så fall mig 070-647 60 48 (kicki at lince.se) eller Marie 070-241 44 03 (marie at sessans.com) så kan vi träffas och prata vidare! 


   

Kommentarer
Postat av: Ingrid Näsholm

Oj vad fin han är om inte OM varit , men med egna honor och redan förm många katter. Tyvärr.

Hoppas att rätt människa anmäler sitt intresse.

Kurrrr Ingrid.

2012-08-16 @ 21:35:29
URL: http://isrosens-bilder.blogspot.com/
Postat av: Cam.

Du vet att jag hade nappat om jag hade bott här! <3 (tur jag bor i en lgh i Stockholm med två sterila små damer)

2012-08-16 @ 22:36:17
Postat av: Anna-Lena

Vill gärna men törs inte chansa på en fertil hane. Du känner ju mig Kicki, har han flyttat in kan jag inte släppa honom. Lycka till!

2012-08-17 @ 22:28:28
Postat av: Viktoria

Tycker att du och Marie gjorde ett stort misstag med den här kullen. Jag trodde att alla kattungar skulle ha Italienska namn inte heta t.ex "Piggelin"!

Ni har döpt ras katter till skabbiga bondkatt namn!

2012-08-22 @ 09:31:42
Postat av: Emma

Och du Viktoria har begått misstaget att inte lära dig stava till raskatter

2012-08-22 @ 13:16:51
Postat av: Kicki

Viktoria vem du nu är,

nu är det så är det så att "glasskullen", som jag antar du syftar på, inte en Lince-kull utan en Sessans-kull, och det är bara mina kullar som kommer att ha italienskt tema. Personligen tycker jag att Maries små söner valt ett jättegulligt tema till Nessas kattungar (men smaken är ju tydligen som baken)När det gäller bondkatt eller raskatt så är de i mina ögon lika mycket värda, och bör därför alla få vackra namn! //Kicki

2012-08-23 @ 08:06:27
URL: http://lince.blogg.se/
Postat av: Kicki och Marie

Vi har nu hittat världens bästa fodervärdar åt "vår" lille prins! Men det är inte omöjligt att vi kommer att söka fler fodervärdar i framtiden, så håll utkik på våra hemsidor och bloggar =D
Kicki & Marie

2012-08-28 @ 15:54:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0