Ett gräsligt grässtrå!

Tänk vad ett litet oskyldigt grässtrå kan ställa till med. Vi har varit i stugan hela midsommarhelgen och det har varit lugnt och mysigt. Men på lördag kväll började Moira hosta och kraxa och det var tydligt att något satt i halsen på henne. På natten vaknade jag av att hon försökte kräkas men det kom bara lite skum och sen lät det nästan som om hon inte fick luft.

Det var jätteläskigt och jag satt med henne säkert 1,5 timme för att kolla hur det skulle bli och om hon skulle lyckas kräkas upp det som var där. Började googla och fick min misstanke bekräftad att det troligen var ett grässtrå som satt sig fel och att man borde åka till veterinär för att få hjälp att plocka bort det. Med tanke på att det är Strömsholm som är vår närmaste jourveterinär och det var 6 timmars körning dit var det inte aktuellt att åka iväg då i alla fall, eftersom vi har en veterinär i Sundsvall som ligger en timme från stugan som har helgöppet 9-13, så jag tänkte att jag fick vänta och se vad som hände helt enkelt.

Moira somnade och på morgonen var hon mycket bättre och åt även lite blötmat. Tänkte att hon kanske lyckats få bort strået själv och kände att jag avvaktar och ser om hon visar något mer, och i så fall åka in direkt på måndag morgon och få hjälp. Eftersom hon åt och inte längre hade problem att andas kändes det ändå inte längre akut. Hon var ute och skuttade i stugan på dagen men när vi åkte hem märkte jag att hon fortfarande var påverkad, även om det inte alls var lika mycket som natten innan, så planen blev att ringa veterinären direkt på måndag morgon.

När vi kommit hem sov hon flera timmar, och sedan hörde jag hur hon började tok-nysa som en galning. Det var riktigt ihållande och när jag sprang dit såg jag en liten bit av ett grässtrå som stack ut ur nosen. Jag drog försiktigt ut det och nu är hon helt utan besvär igen. Där var alltså boven.

Här är det elaka strået som orsakade detta:  




Kommentarer
Postat av: Marinettes

Stackars lilla Moira, så skönt att hon blev av med det där elaka grässtrået och att ni slapp uppsöka veterinären.

Kram!

Postat av: Margita

Vilken historia och vad kan inte katter råka ut för!? ;) Måste varit oroligt innan det där strået behagade avlägsna sig från stackars Moira. Skönt att ni slapp åka till veterinär.

2011-06-27 @ 10:01:13
URL: http://sengas.bloggplatsen.se
Postat av: Lena

Usch så besvärligt.

Jag har hört om detta tidigare och även

att gräset kommit ut av sig själv genom nysning.



Tur att det gick bra till slut och att ni klarade av det tillsammans, utan veterinärbesök..



Kramis Lena och sibbarna i Kåge.

2011-06-27 @ 21:19:15
URL: http://www.miramilaia.se
Postat av: Lena

Usch så besvärligt.

Jag har hört om detta tidigare och även

att gräset kommit ut av sig själv genom nysning.



Tur att det gick bra till slut och att ni klarade av det tillsammans, utan veterinärbesök..



Kramis Lena och sibbarna i Kåge.

2011-06-27 @ 21:20:42
URL: http://www.miramilaia.se
Postat av: Lotta

Stackarn! Måste ha varit hemskt obehagligt för henne.

2011-06-28 @ 08:38:16
URL: http://clarellis-sibbar.bloggplatsen.se/
Postat av: Ingrid N.

Tur att det slutade BRA.

Ingrid.

2011-06-29 @ 20:40:45
URL: http://isrosens-bilder.blogspot.com
Postat av: Nina

Usch, så hemskt för lillstackarn... Tur att det slutade bra!



Kram,

Nina

2011-07-04 @ 10:16:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0