Lyckan att vara kattuppfödare!

Har precis fått rapporter från tre av mina kattungeköpare, och måste bara få poängtera vilken otroligt underbar sak det är det här med kattuppfödning är. Okej att det tar massor med tid, och att jag kanske borde lägga lite mindre tid på allt som har med katterna att göra, och lägga mer energi på hemmet till exempel, men det ger så otroligt mycket tillbaka!!

Bortsett från den glädje mina egna katter ger mig hemma, och den känslan man får då de kryper upp mot halsen och spinner, eller då de hittar på tokiga saker så man viker sig dubbel av skratt, så finns det även så mycket annat med katterna och uppfödningen som förgyller tillvaron! Barnen och maken tycker också det är jättemysigt med kattungar i huset, och Maya längtar utställningar lika mycket som mig!

Tänk sedan alla fantastiskt trevliga människor jag lärt känna under de nästan 4 år jag har haft katt. Både andra uppfödare, kattungeköpare och människor som ställer ut sina katter. Så många människor som jag aldrig annars skulle ha haft förmånen att få lära känna!

Sen den underbara tid då man planerar och förbereder en parning, och all spänning som är då man väntar på löp och om de kommer att tycka om varandra och så vidare. Sen om allt funkar och katten blir dräktig – ja, då är den en pirrig väntan på att kattungarna ska komma. En viss oro också så klart att något ska gå snett, men ändå väldigt spännande. Sedan när en parning lyckats och allt går som det ska, så föjer 12 fantastiska veckor där man får följa de små "underbaringarna" från det att de är så små att de ligger blöta i min hand, tills de är vilda riktiga kraftfulla små katter som härjar runt och klättrar i gardinerna.

Visst är det sorgligt sedan då de ska flytta, men hittills har jag hittat fantastiska hem åt mina små, och det har gjort det jobbiga till något roligt sedan då man får rapporter. Då man får höra hur älskade de är i sina nya hem, och hur mysiga och trevliga individer kattungarna utvecklas till.

Nu i helgen ska vi på utställning igen. Det ser jag jättemycket fram emot =) Förutom att det blir utställningspremiär för Cecina, så ska jag få träffa både Gino och Sera ur dygnskullen. Sen kommer även Isonzo, Po och Liris ur flodkullen och så ska även Nessa ställas ut <3 Utöver detta så kommer jag att få träffa många härliga och katt-tokiga vänner! En del som jag träffar ofta, men som det ändå alltid är lika skoj att prata och umgås med, och även en del som kommer långväga som jag inte träffar allt för ofta!! Det ska bli så trevligt!!!

Jag kände bara att jag ville bubbla ur mig lite om hur härligt och roligt jag tycker det är med denna hobby, eller kanske man kan säga livsstil =)

Här är ett par bilder som jag fick idag på vackra Sera ur dygnskullen. Längtar till på söndag då jag får se henne igen på riktigt <3 Tack Anna-Lena och Johanna !!!



Kommentarer
Postat av: Helena

HÄRLIGT Kicki!

De är såååå fina.



Önskar er lycka till i helgen

Kram

Helena

S*PreciousBlue's

2011-01-17 @ 14:57:54
URL: http://www.preciousblue.se
Postat av: Lena

Håller med i allt du skriver.

Det är härligt med katter även om det

tar en del tid och kraft.

Men det är så oerhört mycket man får

tillbaka både av vänner och de stora och

små missarna.



Lycka till med utställningen i helgen.



Kram från Lena och sibbarna från S*Mira Milaia

2011-01-17 @ 15:55:41
URL: http://miramilaia.se/
Postat av: Lotta

Ja Kicki, precis så är det även för mig! När vi blev med katt och Leia flyttade in för 4 ½ år sedan fanns det inte i min tankevärld att jag några år senare skulle äga fyra katter, åka på utställningar, ha kattungar och att jag skulle ha lärt mig så otroligt mycket nytt och fått så många nya fantastiska vänner!! Vi som "bara" skaffat katt!



Puss till snygga syrran Sera från Gino!



kram

Postat av: Ingrid N.

Du har så rätt Kicki. Jag känner på samma sätt och vi träffs på kattutställningen både jag Po och Aiko.

Ingrid.

Postat av: Marinettes

Så rätt du har min vän. Önskar dig, dina katter och avkommor lycka till på utställningen. Pussa på Sera från mig.

Postat av: Gunilla, S*Deltas

Håller med dig i allt du skriver Kicki, för precis så är det ju. Den långa spända - o ivriga - väntan för att se om katterna tycker om varandra, om parningarna har tagit och sen den alltför långa väntan på kattungarna. Sen följer en tid som går alltför fort men har man sen tur så får man följa med "sina" kattungar ändå. Tur att internet gör det så lätt nu för tiden. :) kram

2011-01-17 @ 21:31:43
URL: http://www.deltaskatter.nu
Postat av: Lotta

Även jag kan bara hålla med om hur härligt det är. Tyvärr går det inte alltid så bra vilket jag fått erfara då jag förlorat två kattungar ur två kullar.

2011-01-18 @ 11:30:24
URL: http://clarellis-sibbar.bloggplatsen.se/
Postat av: Kicki

Ja, tänk vad de gör med oss alla de små härliga ulltussarna <3 Jag är inte förvånad att ni andra också känner likadant!!

Lotta, ja visst kan det gå snett också. Det måste varit fruktansvärt jobbigt att förlora Hope och Josephine =( och jag bävar för den dagen jag också råkar ut för något sånt!! Kram på er alla!

2011-01-18 @ 12:14:58
URL: http://lince.blogg.se/
Postat av: Margita

Hittade hit via Nessis blogg :) Så härligt att läsa ditt inlägg och jag känner igen mig. Själv skulle jag skaffa (en) katt. Det blev tre och dessutom avel och utställning! Underbart! Förresten, dina katter ser jättevackra ut!

2011-01-19 @ 22:43:46
URL: http://sengas.bloggplatsen.se
Postat av: Kicki

Hej Margita! Skoj att du hittat hit =) Nessis (Marie) är ju fodervärd åt min Nessa och har Liris från hennes första kull <3 Måste genast gå in och kika vad du har för katter ;-)

2011-01-19 @ 23:07:25
URL: http://lince.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag blir alldeles glad och varm i hjärtat av det du skriver Kicki.♥♥♥ Du får alla att vilja bli kattuppfödare ;)



Tusen tack för badhjälpen av sessorna ikväll. Vi syns på lördag.

Kramar i massor :)

2011-01-20 @ 21:54:54
URL: http://nessis.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0