Kiruna, och nu är Nova äntligen hemma <3

Här kommer ett långt inlägg från helgen =) Vi skulle åka natt tåget till Kiruna på torsdag kväll och det började med att tåget blev 3,5 timme försenat innan vi kom iväg från stationen i Sundsvall. Men sedan gick det bra så förseningen blev i alla fall inte mer. Det var jag och Eva Gunnarsson (Nikopeja´s) som åkte upp. Detta hade vi planerat ända sedan i somras, men vi hade ingenting sagt till Susanne (Laxforsens) utan vi ville överraska henne, så hon har hela tiden trott att det var min mamma som skulle åka upp med mig och hämta kattungen ;-)

Vi sov väl lite si-sådär med tanke på att fönstret i den gamla SJ vagnen inte gick att stänga riktigt, så när vi vaknade var det 15 grader i kupén och snö på insidan fönstret


Vi kom fram strax efter 14 på fredagen och Susanne blev minst sagt förvånad då det var Eva som klev av tåget och inte min mamma =) Vi åkte direkt för att hälsa på Brum-Brum och Flinga (S*Lubov Sibiri Voran Ryzhkovich och S*Laxforsens Flinga) Brum-Brum som är avkomma efter Ryzhko som jag hade på foder, hade utvecklats jättefint sedan jag såg honom sist, och Flinga är sedan tidigare en favorit och dotter till Isa <3

Brum-Brum snart 8 månader




Flinga, sin mor upp i dagen


Efter besöket så bar det vidare till Laxforsen och Nova! Tänk att jag äntligen skulle få se henne, och så var det så klart jätteskoj att efter nästan 5 år få se hur Susanne och Tommy bor och träffa alla deras djur! När vi kom hade tre av kattungarna flyttat tidigare i veckan, men Novas bröder Elvis och Cooper var fortfarande kvar hemma. Det bjöds på god älggryta och vi hade jättetrevligt. Elvis familj kom och hämtade honom, och framåt kvällen åkte vi till hotellet och fick ta med oss Nova över natten för att bekanta oss lite mer. Vi bodde på hotell eftersom jag är så hundallergisk så det hade inte gått att sova över hos Susanne, men otroligt nog gick det bra att vara där några timmar efter mycket medicin, och idogt städande och borthållande av hundar i veckor av Susanne ;-D 

Nova <3 Så klart alldeles UNDERBAR <3








Brorsan Elvis är redo och väntar på sin nya familj =)


Cooper och Nova. Cooper fick följa med oss till Sundsvall, där hans nya ägare Eva (Zimas) och hans fodervärdar kom och hämtade honom.


Vackre Dasher som agerar tomtenisse i sina fina brallor =)


Isa, drottningen över Laxforsen


Mamma Orianna, Nova och Cooper <3


På kvällen på hotellet visade Nova minsann att hon VISST kan vara knäkatt ;-) Hon kom och lade sig flera gånger och provade på alla möjliga sätt att ligga på
 




  
På lördag efter en god hotellfrukost blir vi hämtade av Tommy på hotellet. Det var dags att åka hundspann som jag sett fram emot i flera år =) Upplevelsen var helt fantastisk och det kommer att vara ett minne för livet! Tack snälla för att vi fick göra den turen!!! Utomhusbilderna är det Eva som tagit.

Snälla, får jag följa med? 


Planering av dagens körning, vilka hundar som ska gå var


Uppställning och selning av VÄLDIGT ivriga och springsugna hundar


Så bär det iväg och det blir alldeles knäpp tyst!




Ett fika-stopp i deras kåta med kaffe kokat över öppen eld... mums




Hälsar på Ginstra




Jag och Susanne


Tommy fixar kaffet


På hemfärd


Hemma på gården igen


Den stolta tuppen med några av sina höns


Ankorna förstås


Efter ännu en god måltid så blev det en tur till Ice hotel, men det var för sent för att gå in och även ont om tid, men väldigt roligt att få se utifrån och så gick vi in i Iskyrkan och tittade.


Eva och jag i kyrkan

Dopfunten


Använda is glas från baren. Kan ju inte direkt diskas, så de kasseras så klart
 

Ett glas vin kanske?


Julgran i is förstås


Sedan var det dags att åka hemåt igen, och efter en lång natt på tåget med lite sömn eftersom man inte får ha djur i sovvagn så var vi hemma på söndag morgon. Katterna var lugna och coola på tåget och sa inte många pip.

TUSEN TACK Susanne och Tommy för en fantastiskt helg, och för underbara Nova och TACK även till Eva för ett supertrevligt resesällskap!!!! 

Första mötet med Maya <3


Nu är vi hemma och Nova har anpassat sig bra, hon sover i sängen med oss och ligger gärna i knäet och gosar och busar som en vilde mellan varven. Cecina däremot tycker hon är pest och morrar och fräser bara hon ser henne, och Moira håller sig undan. Så det får bli en långsam introduktion mellan dem.

Kommentarer
Postat av: Ingrid N.Ingrid N.

Vilken spännande resa och med en fin lillkatt med hem. Jag önskar att jag varit med.

Hoppas att katterna snart blir vänner och ser fram emot att träffa sotnosen framöver.

Ingrid.

2012-01-09 @ 08:56:11
URL: http://isrosens-bilder.blogspot.com
Postat av: Monica Byström

Wow vilken resa, säger som Ingrid, önskar att jag hade varit med

2012-01-09 @ 09:14:15
URL: http://www.knephs.se
Postat av: Lena

Men oh så trevligt ni haft det..Ni verkar ha utnyttjat varje sekund uppe hos Susanne =)

Skulle ha velat vara med då hon fick se att Eva hängde med på resan =)..

Lycka till med Nova ha en härlig vecka.



Kramis Lena och sibbarna i Kåge

2012-01-09 @ 09:19:06
URL: http://miramilaia.bloggplatsen.se/
Postat av: Marie

Så avis på er resa, slädturen ja allt! ;) Underbara bilder från er resa, även om man kanske kunde tycka att SJ borde se till att resenärerna inte fryser ihjäl i kupén.:S



Det var så roligt att träffa nya familjemedlemen igår. Hon är precis så fin som jag trodde. <3



Kram

2012-01-09 @ 09:22:07
URL: http://blogg.sessans.com/
Postat av: Inger Berger/Zaribs Sibiriska katter

Så härlig resa och fina upplevelser! Trevligt berättat och fina bilder.. Kul att se miljö och kända katter.

kram Inger

2012-01-09 @ 12:15:47
Postat av: Lotta

Så roligt ni verkar ha haft det :-), och stort grattis till din nya snygga tjej :-).

2012-01-09 @ 18:30:15
URL: http://www.magicasibir.se
Postat av: Caroline

Spännande resa du ahr haft!



Själv hann jag bara vara i Kiruna några timmar innan det var dags att flyga hem igen, så slädtur får jag ta nästa gång jag åker dit upp.



Ser ut att ha varit en härlig slädtur för er!



Nova ser lika söt ut som Giron...:)



Här funkar det bättre och bättre mellan Giron och Ester, Cornell håller sig mest för sig själv.



Kram

Caroline

2012-01-09 @ 22:26:59
URL: http://jaheca.se/lurvtussarna
Postat av: Lotta Liljeström

Härliga bilder från Norr! Skulle gärna varit med och träffat Susanne och co och susat fram i hundspannet!

Säger välkommen hem till Nova! Du är efterlängtad av många! Längtar till sibbeträffen till veckan då jag också får träffa henne IRL.

kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0