Lotus provbor hos min mamma

Lotus har under i stort sett hela sitt vuxna liv (han är snart 4 år nu) visat att han egentligen inte trivs hemma hos oss. Eller han trivs väl med oss. och egentligen är han väldens underbaraste katt med en sån klokhet och empati jag aldrig varit med om förut. Men han trivs inte som innekatt. Han har hela tiden fått gå fritt ute då vi är i vår sommarstuga och då lever han upp och är så lycklig att man blir alldeles varm i kroppen av att se honom då han kutar och tar glädjesprång, och mellan dem kommer han och kelar med oss för att visa vad glad han är! På kvällarna ligger han med oss och kurrar och myser som han aldrig någonsin gör hemma.

Vi har provat med rastgård, men den tycker han är pest, och att gå med honom i koppel fungerar inte alls för han bara morrar och blir sur över att måsta sitta fast. Detta har med andra ord varit någonting som hängt över mig i flera år, och eftersom Lotus är så speciell för oss så har tanken på omplacering känts outhärdlig, samtidigt som jag innerst inne vetat att han behöver kunna få gå ut för att må bra. Ett liv där han bara ligger vid tröskeln och surar och morrar och gruffar då man tar i honom, och bråkar med de andra katterna för att han är missnöjd, det är inte ett värdigt liv för en så älskad katt. Självklart förstår jag att det alltid finns en risk att en katt får gå ut, men i detta fallet känns det inte som jag har något alternativ, om jag vill att han ska trivas och ha ett lyckligt liv.

Situationen har förvärrats allt eftersom, och i år då vi kom hem från semestern i stugan så låg han bara helt apatiskt och ville knappt ens äta. När jag berättade det för min mamma som så klart också avgudar Lotus, så föreslog hon att han skulle kunna få bo hos henne på prov. Hon vill egentligen inte binda upp sig med något djur, men känner att om detta gör att Lotus mår bra så är hon villig att prova. Hon bor nämligen i direkt anknytning till skogen och har betydligt längre till stora vägen än vad vi har det här hemma. Vägarna är alltså orsaken till att jag inte ville släppa ut honom här.

I och med detta är Lotus fortfarande vår katt, och han kommer att hälsa på oss ofta så han och tjejerna  inte hinner glömma bort varandra. Han ska även få fortsätta följa med oss till stugan, som är hans paradis på jorden! En fantastisk lösning där vi alltså får ha kvar vår kung, samtidigt som han får vara lycklig och gå ut.

I måndags åkte vi dit med klösträd, kattlåda, mathink och bäddar för att han skulle ha sina egna grejor. I onsdags fick han ta sin första lilla promenad ute och hittills går det hur bra som helst ;-) Får rapporter av mamma att han är så kelig och gosig med henne och han kurrar som bara den. Nu går han in och ut som han behagar, och äter och sover och mår toppen! Tack snälla mamma för att du ger honom denna möjlighet <3

I helgen ska vi åka förbi och hälsa på! Här är en bild jag fått där han utforskar tomten för första gången:


Kommentarer
Postat av: Marinettes

Håller tummarna för att allt går bra med vackra Lotus hos din mamma.

Postat av: Heidi

Så glad jag blir att allt verkar går bra hemma hos dina mamma. Håller tummarna för att det ska forsätta så.

2010-08-14 @ 12:48:06
URL: http://www.klockarbackens.com
Postat av: Gurli

Kicki och barnen kom förbi för att hjälpa mig ta bort edn hårtov på Lotus. Han var ute någonstans... Dom väntade ca 2 timmar...ingen Lotus. 5 min efter att dom åkt tyckte han att "faran var över" och kom hem igen. Jag tillåter mig nu att efter nästan 50 år med allergiker i familjen tycka att det är jättemysigt med en katt, och då speciellt med Lotus

2010-08-14 @ 14:42:17
Postat av: Anonym

Härligt att Lotus trivs!

Om det skulle behövas får han väl komma och bo med Sera, hon är ute på dagarna och jagar kusar och en och annan fågel, utan jaktlycka än så länge ;-)

Mvh Anna-Lena

2010-08-14 @ 15:03:57
Postat av: Kicki

Ja, nog är det tydligt att han trivs alltid! Håller sig gömd tills jag åkt den lille rackaren <3 Han var nog övertygad om att jag skulle hämta hem honom igen! Får väl komma och hälsa på då han redan är inne nästa gång, så han ser att jag inte tänker kattnappa honom från sitt nya favoritställe =)



A-L - ska ha dig i åtanke om det skulle bli aktuellt. Jag hade faktiskt er lite i bakhuvudet innan mamma erbjöd sig ;-)

2010-08-14 @ 17:51:40
URL: http://lince.se
Postat av: Lena

Åh fina Lotus.. Inte är det roligt då man ser att katterna inte mår så där toppen.. Vilken tur att han kanske kan få bo hos mamma och hitta sitt paradis där. Inte hemma hos er men ändå nästan..

Lycka till, och jag hoppas att både ni och Lotus får känna er riktigt glada efter denna flytt.. och mamma också förstås !



Kram från Lena och Kågesibbarna.

2010-08-15 @ 11:07:18
URL: http://miramilaia.bloggplatsen.se/
Postat av: Gunilla, S*Deltas

Det är så jobbigt när man hamnar i en sån situation, vi har det likadant med Jivara. suck Därför är det så extra skönt att få läsa om Lotus och hur bra han verkar må. Hoppas att det fortsätter funka bra och om din mamma inte kan ta honom att du hittar någon annan lika bra. kram

2010-08-20 @ 00:04:06
URL: http://deltassibiriskakatter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0