Moira HCM testad idag med gott resultat!

Nu börjar det närma sig med stormsteg - i dag har jag varit och HCM testat Moira och allt såg jättefint ut =) 

För er som inte vet är HCM (Hypotrofisk kardiomyopati) en form av hjärtfel som finns hos alla kattraser, även huskatter. För att försöka få bukt med denna sjukdom som är ärftlig så följer vi ett hälsoprogram där man testar katterna med hjälp av ultraljud men jämna mellanrum.

Jag var ju lite orolig innan att hon skulle bli jättestressad eftersom hon inte alls gillar utställningar trots att hon är en riktigt myskisse hemma, så man vet aldrig hur de ska reagera i okända situationer. Nu skulle hon bli tvingad att bli fasthållen en lång stund medan veterinären skulle göra undersökningen, men hon var så supercool. Först var hon väldigt nyfiken på hans stetoskop och sedan låg hon alldeles stilla och tittade storögt på mig medan han körde ultraljudsmaskinen på henne. Hon jamade lite men inte alls några problem så jag är så stolt över min fina tjej!
 
Vi tog även blodprovet för att testa Fiv/FeLV och det tyckte hon var lite jobbigare eftersom det inte kom blod direkt, utan de fick klämma och massera lite för att få ut tillräcklig mängd, men fortfarande var det inga som helst problem att ta det och resultatet skulle komma per post om ungefär en vecka!
 
Nu är det bara att vänta på att lilltjejen börjar löpa så bär det i väg till Stockholm och snyggingen Amadeus;-) Hon fick sista p-pillret i fredags så vi får se hur lång tid hon behöver för att komma i gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0